onsdag den 17. oktober 2007

Forestående sympatikonflikt

Konflikten optrappes i denne uge i form af sympatikonflikt. Fra og med på fredag vil medlemmer af HTS (Handel, Transport & Service) og DEA (Dansk Erhverv Arbejdsgiver) ikke længere udføre arbejde, der vedrører SHG. Således vil levering af varer svækkes markant, og SHG vil få svært ved at opretholde nuværende serviceniveau.

Dette får selvsagt betydning for kunderne, hvilket vi beklager, men SHG har desværre ikke ønsket - på trods af utallige opfordringer fra alle sider - at indgå i dialog, hvilket nu resulterer i noget nær ophør af vareindlevering.

Yderligere information omkring HTS og DEA findes på hts.dk og danskerhverv.com.

21 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hold kæft, hvor langt vil I trække den her sag? Jeg husker, at I har sagt, at I ikke ønsker, at skade virksomheden... Skulle det her gavne shg?

I har været ude af virksomheden i 3 uger nu, hvorfor ikke bare finde et andet arbejde snart? - det tyder jo på, at folk får deres varer (jeg har i hvert fald) og flere jeg kender som fortsat køber ved shg får dem også til tiden - det har jeg ikke været vant til flere måneder.
Så det tyder på, at virksomheden virker bedre uden jer. Jeg håber andre også fortsætter med, at købe ved shg selvom I strejker for jeg har faktisk oplevet en service forbedring, hmmm.

Ærgeligt men I får ikke min sympati...

Anonym sagde ...

Jeg kan kun give #1 ret i hans/hendes synspunkt. Synes i begynder at være ude over sund fornuft, og nu virker det mere som et vendetta end noget som helst andet.

SHG Strejke sagde ...

Vi ønsker at kæmpe med lovlige midler, indtil vi opnår en overenskomst. Denne blokade er lovlig, men vi er da stadig kede af at tage dette middel i brug, eftersom vi hele tiden har ønsket og håbet på en dialog. Desværre har ledelsen i SHG ikke ønsket en dialog, og derfor står vi over for en forestående sympatikonflikt.

Vi ønsker at "skade" kunderne mindst muligt, og derfor glæder vi os da over, at varerne stadig bliver leveret til tiden, men som sagt er vi nødsaget til at benytte os af de midler, loven tildeler os.

Det er også værd at huske på, at op til konflikten præsterede vi (de opsagte strejkende) at nå deadline flere gange - på trods af arbejdsvilkårene - så kunderne fik pakkerne til tiden. Det er noget nemmere at overtage et "rent bord", frem for at arbejde under de betingelser, vi oplevede de sidste tre måneder, hvor deadline ikke blev nået.

Til sidst ønsker vi at minde folk om, at de fremtidige ansatte på lageret hos SHG ikke skal opleve de forhold, vi arbejdede under. Dette kan vi kun sikre os, hvis firmaet tegner en overenskomst. Ellers vil de fremtidige lageransatte blot overtaget problemet, hvilket vi ikke ønsker.

Det må siges at være ærgerligt, at det store billede bliver overset, fordi konflikten optrappes.

Anonym sagde ...

Er det "jer" eller 3F der ønsker en blokade ?
Tænk lige over den i 3 sekunder og post så venligst jeres ÆRLIGE svar :)
Tåbeligt at en "simpel" konflikt er nået hertil. Mener begge parter har en stor del af ansvaret, men min erfaring siger at det ikke er medarbejderne selv der opfinder disse (i min verden) forholdsvis beskidte kneb.

Respekt for de (tidligere) ansatte, men dyb foragt for 3F :(

Anonym sagde ...

Det er os, der ønsker den blokade. Eller rettere, så ønsker vi den ikke, men har set os nødsaget til at tage metoden i brug, da SHG's ledelse nu efter tre ugers konflikt fortsat har nægtet af føre nogen form for dialog med os. Desværre.

Anonym sagde ...

Tilslutter mig #1 og #2 100%.

Men denne side minder efterhånden mest af at om en propagandasside for fagforeningen - og dem har jeg bare intet til overs for.

Men I skriver jo at det betyder at det med stor sandsynlighed kommer til at betyde at al vareindlevering stopper. I regnede vel også med at det kun tog en uge før shg kræb til korset og ønskede Jer tilbage.

Det sidste har vi endnu ikke set til - og jeg er ret sikker på at en forretning som shg.dk har taget de fornødne forholdsregler for at sikre sig deres vareleveringer.

Så jeg har sgu på fornemmelsen at I for alvor er på vej til et job i et kølehus på havnen - eller hvor 3F nu mener I kan bruges.

Ved sgu ikke helt om jeg skal sige tillykke eller det modsatte...

Gør som alle andre - fin Jer et andet job hvis ikke I kan bruge det nuværende til noget.

Anonym sagde ...

"Men denne side minder efterhånden mest af at om en propagandasside for fagforeningen - og dem har jeg bare intet til overs for."

Denne side og ALT hvad der er skrvet på det, inkluderet idéen til at lave side, er noget vi, de strejkende, selv har lavet. Det er også os der har valgt at smide et 3F banner i bunden, for at vise at det er dem der hjælper os.

Håber ikke at der er mere tvivl om det.. Med andre ord. 3F har intet med denne Blog at gøre.

Med venlig hilsen
SHG Strejkende.

Anonym sagde ...

"Så jeg har sgu på fornemmelsen at I for alvor er på vej til et job i et kølehus på havnen - eller hvor 3F nu mener I kan bruges.

Hvad er der galt med et job på havnen ? Og hvorfor tror du arbejdsgiverne på havnen er SÅ desperate at disse strejkende kan få job der ?

Anonym sagde ...

Mig igen med første indlæg:

Jeg forstår stadig ikke hvordan virksomheden igen har leveret mine varer til tiden - det er sgu imponerende, at de fortsat får varerne ud til tiden trods jeres protester.

Jeg har i dag snakket med en af mine bekendte som var ude i butikken her fredag middag, og det lod til, at I har startet blokaden? Er det jeres eller 3F's ide? - det undrer mig hvis det jer og ikke 3F, se bare alle de blokader 3F har gang i!

Jeg har aldrig selv været med i en blokade og heller ikke i en strejke, men en ting der undrer mig er når/hvis I kommer tilbage til virksomheden, hvordan vil I så blive modtaget? - vil jeres tidligere kollegaer gide arbejde eller snakke med jer? ... Såvidt jeg kan se på denne blog, så er det kun lagermedarbejderne der er repræsenteret i strejken, hvis I ikke har støtte fra de 80 andre tilknyttet virksomheden så bliver det vel ikke sjovt, at komme tilbage på virksomheden?

Hvor vil jeg hen med dette? I har som jeg skrev i øverste afsnit ikke ønsket, at det skulle skade virksomheden - jeg har virkelig svært ved, at se hvordan det her gavner virksomheden (mig bekendt er det ikke lovligt, at lave en fysisk bloade mod en virksomhed?)
- Jeg tror det eneste I er ude på er, at skade virksomheden med jeres blog, hvilket er ærgeligt, da shg i mine øjne er en super butik.

Som advize skriver, så synes jeg også, at denne side udelukkende er en propagandasside. Hvis arbejdsforholdene var så dårlige, så er der jo Arbejdstilsynet, hvorfor er man ikke gået til dem istedet for?! Måske var forholdene ikke så dårlige, at I mener Arbejdstilsynet ville give jer ret?

Jeg synes der er nogle ting der måske ikke hænger sammen fra jeres side jo mere sagen udvikler sig...

Igen, I har som I helt sikkert kan læse ikke min sympati.

Anonym sagde ...

Tror sgu heller ikke at selv den dummeste fisker vil ansætte dem. En fisker ved neli' godt hvad det drejer om - man skal arbejde for at få mad på bordet. Noget en del herinde tilsyneladende har glemt - for det gør jo som bekendt ingen forskel om de strejkende er der eller ej.

Grunden til at jeg nævnte kølehuet var sådan set bare at det var det værste jge lige kunne komme i tanke om... af følgende grunde:
1. Der er koldt og mørkt når du møder om morgenen.
2. På vejen til arbejde lugter der fælt af fisk og brakvand.
3. Så går du ind på din arbejdsplads hvor der er endnu koldere end udenfor.
4.Når du så skal spise din frokost - så er den frossen.
5. så har du fri - der er varm udenfor i forhold til hvad du kom fra, det er mørkt og det regner.
6. Du kommer hjem - stinkende af fisk og havnevand og opdager at det fjæs er totalt frostsprængt midt i August måned.

Det er faktisk hvad jeg ønsker for Jer og jeres såkaldte venner fra 3F.

Og lad nu være med at blive ved med at påstå at I ikke ønsker denne konflikt - I har jo i den grad selv været med til at få den startet.
Og 3F siger sikkert mange tak for invitationen - de har vist generelt behov for noget positiv omtale for at holde på deres medlemmer.

Og husk nu kære "venner" - Jeres strategiske evner måske er blevet brugt så snedigt igen... vi nærmer os jo en årstid hvor det ikke ligefrem bliver mildere i vejret ;-) Håber I må fryse så meget at I ikke er i stand til at åbne en sodavand 8 timer efter I er kommet hjem fra arbejde fordi det hele skummer over!!!!

Anonym sagde ...

Advize, hvor mange år har du arbejdet ved SHG?

Anonym sagde ...

Bliv ved. Det er kun gennem strejker som jeres at vi kan opretholde det danske aftalesystem - det er vel også derfor at DEA støtter jer. Det handler slet ikke om en konflikt mellem arbejdsgiver og arbejdstager - det handler om en konflikt mellem et aftalesystem der har fungeret i 100 år - og så "nye" virksomheders tro på at de bare kan lade være.

Godt råd herfra til SHG - I kan slet ikke vinde!

Anonym sagde ...

Til jer som ikke helt fatter hvad det også drejer sig om.
Uden overenskomst har man ikke krav på følgende, medmindre man kan lave en aftale med sin arbejdsgiver.
Løn på barns 1. sygedag.
Søgne-/hellidagsbetaling.
Overtidsbetaling.
Forskudttidstillæg.
Feriefridage.
Fuld løn under sygdom, antal dage/uger afhænger af overenskomsten.

Anonym sagde ...

Der mangler lige en ting som man ikke har krav på uden overenskomst, inbetaling til arbejdsmarkedspension.

Anonym sagde ...

"- Jeg tror det eneste I er ude på er, at skade virksomheden med jeres blog, hvilket er ærgeligt, da shg i mine øjne er en super butik."

Som alm bruger af butikken tænker man jo heller ikke over hvad der sker bag facaden, hvorfor skulle man det, det kommer jo ikke den alm bruger ved overhovedet.
Af dine beskeder, fremkommer det ikke nogle steder af du har arbejdet der eller haft noget professionelt med virksomheden at gøre.
Jeg kan som tidelig ansat (vi snakker år tilbage), fortælle dig, allerade den gang var både løn/arbejdsforhold noget rod.

Ikke nok med det, den gang var der folk der fik afvide.
"Der er ingen grund til at være i en fagforening, for vi har ingen overenskomst, så spar dine penge"

En sag som denne kan ikke trækkes i langdrag, den kan kun blive rettet til det bedre, på godt og ondt, for begge parter.

Næste gang du tænker
"Ej stop nu dette".
Husk på, dette kunne være sket for den virksomhed du blev ansat i, og fik de succes med det, ville du heller ik brokke dig over de havede en overenskomst + en højre lønning end før.

Min fulde støtte kan kun gives til alle jer, der endelig stod op, nu man ved hvad der sker bag facaden, giver det et extra + i min bog.

Anonym sagde ...

Husk nu at Thomas Falborg også er medejer/eneejer af Computerne.com Itbutikken.dk og Mulitmedie-Ekperten.

Sålænge kunderne kun boykotter SHG.dk og køber de andre steder tjener han stadig $.

Anonym sagde ...

hvad skete der så i fredags.. Syntes ikke man hørt noget om blokaden ?

Anonym sagde ...

Nu må det her latterlige idioti da snart høre op.
Kan man ikke lide lugten i bageriet, kan man da bare forsvinde. Det her lugter af at der er nogle ansatte der ikke gider at arbejde. De er ansat med en ansættelseskontrakt, den er lovpligtig, og har intet med en overenkomst at gøre. Hvis man bliver ansat, sørger man selvfølgelig for at de ting man forhandler sig frem til er indført i kontrakten, kan de ikke blive det må man jo lade være at tage arbejdet. Det er fuldstændig hyklerisk at begynde at strejke, når det omhandler en kontrakt man selv har skrevet under på.
Husk på at der er fagforeningsfrihed i Danmark (denne ret er også lovbestemt, men det "glemmer" 3F nogle gange) og samtidig er der også frihed for arbejdsgiveren om han vil tegne en overenskomst. Dette er en lovsikret ret, hvis man ikke kan acceptere at der ikke er en overenskomst, lad være at skrive under på en ansættelseskontrakt.
Til "anonym":
Dette aftale system er netop over 100 år gammelt, var det ikke på tide at komme videre ? Luk fagforeningerne, og opret en statslig a-kasse. Hvorfor må en moderne virksomhed ikke tænke "out-of-the-box" istedet for at skal følge et forældet aftalesystem ? Det må da handle om individets evne til at forhandle, og ikke denne socialdemokratiske tankegang om at vi alle er lige, sådan er det jo ikke i den virkelige verden.

Til de strejkende:
Hvad nu hvis SHG vælger at tegne en overenskomst med Kristelig Fagforening ? Ville det være nok for jer ?
Det vil nok ikke være nok for 3F da de ikke anerkender aftaler indgået med "ikke strejkende" fagforeninger.

Min støtte ligger 100% ikke hos de ansatte. Find noget andet arbejde, hvis i ikke gider de vilkår i selv har accepteret.

SHG Strejke sagde ...

@Kubiak:

Vi har op til flere gange kommenteret "kan du ikke lide lugten...", og fremtidige indlæg af denne slags overvejer vi kraftligt at slette.

Det er så evigt nemt at sige, at folk bare skal finde et andet arbejde, hvis de er utilfredse. Nu har flere af de ansatte, som i øvrigt gerne vil arbejde, bare under ordentlige vilkår, været hos virksomheden i lang tid, og derfor kender vi alt for godt til forholdene. Vi ønsker at forbedre dem, så vi selv - og ikke mindst fremtidige ansatte - kan arbejde under ordnede vilkår. Hvis vi bare skred fra virksomheden uden at gøre noget, så ville de fremtidige ansatte opleve samme vilkår, og det kan ingen være tjent med. Det er heller ikke tilfældigt, at flere tidligere lageransatte hos SHG har kontaktet os og tilkendegivet deres støtte.

Mht. vores kontrakter og mulig overenskomst så opfordrer vi dig til at dukke op på fredag, hvis du har mulighed for det. Så har vi mulighed for personligt at uddybe disse punkter. Det må da være i din interesse?

Anonym sagde ...

Ja, slet da endelig din indlæg der ikke taler for Jeres sag. Det ville jo sikkert også gøre denne siden til en passende propaganda side for 3F.

Hvis ikke i ønsker at høre folks ærlige mening - så er internettet og en blog måske ikke helt løsningen - doooh!!!

Og nej, jeg arbejder ikke hos shg - men jeg køber for nogle hundrede tusninde derude hvert år. Og det agter jeg at fortsætte med - for det kunne reelt være mig der fik besøg at 3F næste gang da jeg har det samme antal ansatte i min virksomhed. Og en sådan blokade at min virksomhed ville med sikkerhed betyde slutningen for mit foretagende, da jeg ikke er i stand til at mønstre hverken kapital eller andet til at holde hjulene kørende.

Så kæmp for det shg - jeg er 100% på Jeres side!

Unknown sagde ...

# adviZe

Hold op med det hyleri.

Hvis din virksomhed kun kan rende rundt ved ikke at have ordnede forhold så LUK DEN.

Der er ingen i Danmark der skal gå under dårlige arbejdsforhold bare fordi ellers så kan virksomheden ikke klare sig.
For vis det kun løber rundt ved at røvrende de ansatte så går biksen alligevel konkurs inde for overskuelig fremtid.

Min fulde støtte til de strejkende.

#Til alle tude konerne.

Da i åbenlyst er imod fagforeningen så gå til jeres arbejdes skiver og frasig jer alle de rettigheder fagforeningen har skaffet jer. Så kan i hvordan i kan blive taget ved røven .