onsdag den 3. oktober 2007

Yderligere information

Allerførst vil vi starte med at takke de folk, der har udvist støtte/sympati for vores foretagende.

Vi er blevet bedt om at uddybe, hvorfor vi strejker, og hvad vi udsættes for. Denne information vil fremgå i dette indlæg.

Adm. direktør, Thomas Falborg, har via shg.dk udtalt, at strejken ingen betydning får for SHGs kunder. Vi er af den overbevisning, at 18 strejkende ud af 20 fuldtidsansatte på lageret får konsekvenser for virksomhedens drift på både kort og længere sigt. Vi håber naturligvis på en løsning hurtigst muligt, så vi alle kan vende tilbage til vores arbejde under ordnede forhold og yde en optimal betjening for vores kunder. Vi antager, at vores arbejde i øjeblikket bliver delvist varetaget af interne kræfter, hvor samtlige afdelinger mere eller mindre rammes.

Alle lageransatte hos SHG har et meget velfungerende sammenhold, hvor vi knokler for hinanden på arbejdspladsen, ligesom vi i fritiden bruger tid sammen. Flere er desværre faldt fra grundet de dårlige forhold og den dårlige løn, så derfor besluttede vi i april at kontakte 3F. Vi ønsker alle sammen at fortsætte hos SHG under bedre vilkår, ligesom fremtidens ansatte også skal opleve et godt arbejdsmiljø.

Vi opfordrer derfor folk til ikke at handle hos SHG, og dermed støtte vores sag, så længe strejken står på. Langt størstedelen af tilbagemeldingerne har været positive.

Der blevet spurgt efter nogle konkrete eksempler på, hvad vi udsættes for, og her følger en række eksempler:

• I april blev vi på lageret præsenteret for en ny lønpolitik, der skulle belønne de trofaste ansatte. Den var derfor baseret på den enkeltes ansættelsesanciennitet. Imidlertid viste det sig, at over halvdelen ville gå ned i løn, hvis de skrev under på denne lønpolitik. Nogle ville gå fem kroner ned i timeløn (95 -> 90), hvor andre ville stige fem kroner i time- og deadlinetillæg (10 -> 15). Deadlinetillæg gives, hvis alle pakker bliver afsendt fra SHG inden et bestemt klokkeslæt, hvilket i sig selv er en udmærket politik. Problemerne opstår, når vores system ikke klargør kundernes ordrer, eller hvis der varemodtages om aftenen, og ikke mindst hvis da vores arbejdsredskaber (PDA) ofte ikke fungerer (eller går periodisk i stå) grundet vores systemopsætning. Det er dermed ude af vores hænder, om vi har mulighed for at nå deadline eller ej. Desværre anerkendes dette ikke. Bedste eksempel herpå er, at vores personalechef (der står for lønpolitikken) underminerer lagerets mest erfarne arbejder (firmaets stifter og delvis ejer), som anerkender, når det er urealistisk at nå deadline. Alt dette medfører stor frustration og en følelse af afmagt, og ikke mindst resulterer det i manglende motivation.

• Vi er presset til at nå nogle – til tider urealistiske - mål (deadlines), hvilket resulterer i, at kvaliteten af jeres indpakning nedprioriteres, så den ikke lever op til vores ønskede standard. Dette kan ses på mængden af de returvarer vi modtager. Desværre er der ikke altid tid til at modtage disse, så de kan risikere at ligge og vente i et stykke tid.

• Vores lager er opbygget således, at flere af varerne befinder sig i højderne. Desværre er vi ikke alle over to meter, og derfor kan ikke alle lageransatte nå varerne uden hjælpemidler. Pladsmangel medfører, at stiger og vores el-stabler ikke kan benyttes alle steder, og vi er derfor nødsaget til at kravle rundt på hylder (i tre meters højde for at hente kabinetter og skærme) for at nå de øverste varer, hvilket udgør en sikkerhedsrisiko. Vi mangler også vores elefantfod :)

• Flere gange har vi oplevet, at vores 73 kg tunge Samsung lydsystemer stables i op til to meters højde, hvor det forventes, at en medarbejder selv håndterer produktet manuelt. Det samme gør sig gældende for 40” tv’er. Generelt tages der ganske enkelt ikke hensyn til de tunge løft, men sikkerhedsrepræsentanten befinder sig heller ikke på lageret, ligesom vi heller ikke har været med til at udpege denne.

• Forleden blev en medarbejder, der havde forvredet sin ankel, bedt om at blive på virksomheden og pakke kundernes pakker på ét ben. Grunden til dette var, at afdelingen var sygdomsramt.

• Efter indsættelse af SHGs nye lagerautomat i starten af i 2007 (som endnu ikke virker, og heller ikke kommer til det før næste år, tidligst) er en masse lagerplads blevet inddraget til denne, så der omkring pakkebordene ikke er plads nok til at arbejde, hvilket medfører stressende arbejdsforhold. Der er heller ikke plads til at afsætte ret mange varer på én gang. Før lagerautomaten var dette ikke et problem.

• Det forventes, at ungarbejdere er i stand til at pakke lige så mange pakker som fuldtidsansatte over 18 år og generelt udføre det samme (tunge) grundarbejde.

• Flere ansatte har fået seneskedehindebetændelse (info: Netdoktor) grundet arbejdet på SHG, men virksomheden har stillet sig skeptisk over for dette, og det er for enkelte oplevet ikke at være gyldig fraværsgrund.

• Lageret har en afdelingsleder, hvor de ansatte kan henvende sig, hvis de er utilfredse med noget. Desværre er kommunikationen ikke-eksisterende, og der bliver ikke taget hånd om de problemer, der fremsættes. Eksempelvis mistede vi vores sækkevogn i Bella-centeret under SHG Open, men dette ville vores afdelingsleder ikke tage sig af, så vi derfra måtte løfte lydsystemer og tv’er manuelt.

• Vi har flere gange oplevet, at lønnen ikke er blevet udbetalt til tiden, senest forgangne lønperiode. Dermed ingen penge til husleje og andre faste udgifter, men renterne er der stadig (i SHGs tilfælde på den gode måde).

Ovenstående er en større omgang, men vi håber, folk har fået indblik i, hvordan forholdene på SHG er for de lageransatte. Derfor håber vi, I vil bakke op omkring vores strejke, så vi kan få overtalt SHG til at tegne en overenskomst med 3F. dermed bedre løn og arbejdsvilkår for de nuværende og kommende ansatte, og ikke mindst bedre kundeservice og håndtering af varerne.

Tak for jeres tid, hjælp og forståelse.

23 kommentarer:

Unknown sagde ...

Det var dog nogle kedelig arbejdsforholde. Troede faktisk SHG var en af de bedre arbejdspladser. Håber der kommer noget godt ud af i strejker. Held og lykke :)

Anonym sagde ...

hmm.. træls, jeg lige har bestilt og håbede på at modtage imorgen!

btw. kan man godt følge jer i det, udfra det i skriver her

Adam Bindslev sagde ...

Flot at i strejker - mist ikke modet. Jeg har netop afbestilt mine varer i sympati med jeres sag - og opfodrer andre til at gøre det samme. Man skal ikke handle med løntrykkere.

Anonym sagde ...

Luk for edbpriser.dk... det vil gøre hele edb branchen en kæmpe tjeneste ;)
Gennemsnits forbrugeren er for dum til at forstå sammenhængen imellem pris og service...køber hardware til tæt på kost pris og forventer Rolls Royce service hvis de har problemer...nej det hænger ikke sammen...støt din lokale hardware pusher, det betaler sig tit at betale lidt mere for varen ;)

SHG Strejke sagde ...

@Adam Bindslev:

Vi takker mange gange for din støtte. Samtidig opfordrer vi andre folk til at gøre det samme, indtil vi har fået løst vores konflikt og ikke mindst fået implementeret vores overenskomst.

Når alt falder på plads, som vi håber, så er vi alle klar til at give alle SHGs kunder den bedste service!

Anonym sagde ...

Forstår virkelig det i går igennem. Har ellers altid set SHG som en af de bedre arbejdspladser med orden i sagerne og sårn, træls...

Fortsæt strejken til i opnår noget i kan arbejde med! Mist ikke modet, jeg er selv praktikant repræsentant og kæmper lige pt. med noget ala det samme i er ude for. Håber det går den gode vej for jer!

Jeg siger ordet videre med IKKE at bestille fra shg indtil i har nået et tilfreds stillende mål.

Støtter jer og føler med jer

Mvh.
Nik Thullesen
nit@force.dk

Unknown sagde ...

Tak for de uddybende oplysninger - det lyder som nogle rigtigt dårlige arbejdsforhold og alt tyder på at shg har en meget ringe ledelse. Det er derfor rigtigt stærkt af Jer at I har valgt i første omgang at kontakte 3F og sidenhen ligefrem at nedlægge arbejdet. Det er desværre ikke ofte man ser en sådan faglig ansvarlighed - især ikke på en så "ung" arbejdsplads.

At Jeres løn ligger i den dårlige ende og ønsket om at få en overenskomst giver alene god grund til at gå i konflikt. Det der stikker mig mest i øjnene er dog arbejdsmiljøforholdene. De sikkerhedsmæssige forhold I beskriver er i ekstrem grad kritisable og uden tvivl dybt ulovlige. Jeg ville, hvis jeg var Jer, melde arbejdspladsen til arbejdstilsynet omgående - hvis det er bare halv så slemt, som I beskriver, vil de uden tvivl skride til sanktioner overfor jeres arbejdsgiver. De tunge løft og det usikrede arbejde i højden må aldrig forekomme - der findes ingen undskyldning for det. På ansvarlige arbejdspladser er det fyrringsgrund at arbejde på den måde. Arbejdsmiljøet er lovreguleret, og reglerne skal overholdes på alle arbejdspladser - overenskomst eller ej. Det hele bliver bare endnu værre af, at der er ungarbejdere, der arbejder under disse forhold.

Held og lykke med Jeres forehavende - jeg håber at I snart får en god aftale med shg og 3F.

Mvh.

Dennis Strøm Petersen, lagerarbejder på Arla

Anonym sagde ...

Hejsa
håber i vil få noget udaf jeres fortagene, vil ikke handle der før i får det på plads, og vil sige rund at man skal holde sig væk intil det bliver iorten.
desuden se lige her
http://www.at.dk/sw5844.asp

især lidt nede i teksten, omkring løft, der er et skema om vægt og skadelighed, ved fortunge løft

MVH
SPY

Anonym sagde ...

ps det her skal nok også ses på ;-)

http://www.at.dk/sw4642.asp

Anonym sagde ...

For fanden da, har jeres ledelse frost på venstre hjernehalvdel?

1/ Det er ganske normalt i større virksomheder at have flere overenskomster afh. af hvilken arbejdsfunktion men ligger inde under. Det er jo den eneste mulighed for at holde bare nogenlunde orden i tingene når der er mange ansatte i meget forskellige stillinger!

2/ Kontakt straks arbejdstilsynet og beklag jer over jeres sikkerhedsrep. der tydeligvis IKKE følger op på jeres klager. Glem mails her, og ring til dem med det samme og forklar hvilke forhold der arbejdes under på lageret. Hvis der er bare lidt fornuft hos dem (det er der desværre ikke altid) så dukker de op på et uanmeldt besøg ret hurtigt. I bør absolut også indsamle de arbejdeskader i har haft inden for de sidste 5 år (hvis i kan huske/finde dem) og se om disse overhovedet er anmeldt. Manglende anmeldelser giver seriøst benzin på det bål!

3/ Den "pressemeddelelse" som de har lagt op på frontpage på SHG´s site belyser KUN ledelsens problemer og slet ingen ledetråde om at de ønsker at finde hverken en midlirtidig eller fremtidig løsning på problemerne. Jeg ser ikke et eneste ord der beskriver noget i retning af forlig hvilket siger mig at de vil stå fast på deres krav omkring både løn og arbejdeforhold. Det skal i bare ikke finde jer i.

4/ Tvunget kursus i førstehjælp?
Jammen for søren da, er de skide lige glade med jer? Det stinker lidt af den type virksomhed der beskriver et dødsfald som et hændeligt uheld:-( Dette findes ikke i en biks hvor tingene er i orden. Hvad hulen vil jeres boss gøre hvis i taber en 42" TFT fra øverste hylde ned i hovedet på den der skal gribe den???
Splat er det billede jeg ser, sådan en kasse har nogle rigtig lede kanter som nemt kan slå en velvoksen mand i gulvet. Mens i selv bliver hjemme håber jeg inderligt at der en nogle slipsedrenge der får sig nogle knups på rygsøglen (løft) og lidt blå mærker efter PK de forsøger at redde fra døden (læs: PK der lander på beton fra højderne!)

----->

Jeg har selv kastet RIGTIG mange kroner i hovedet på SHG. Inden for de sidste 2 år er dette over 50.000,- i stumper til div. Dette er stoppet 100% fra dd. ind til der er ordnet forhold for alle.

Jeg har om få min. et sign i mine mails med link til denne blog og i div. forums linket til jeres klager (self. ikke alle de hardcore steder hvor det allerede er ude, og hvor jeg selv fandt den her) så evt. nye kunder kan få lov til selv at tage stilling til problemerne og forhåbentlig vælge en anden forhandler (der er jo massere at vælge imellem).

Da jeg kan komme i stødet ved at beskrive hvor jeg selv Arb. kan jeg kun sige at det er et af det er i et af de mange firmaer der Lev. alle jeres varer fra de helt store spillere inden for EDB.
Hos os der er vi for den første i januar måned som den første transportvirksomhed i DK blevet sat som en kategorii 1 virksomhed af Arb-tilsynet!
Vi har også 3 forskellige overenskomster. Én for lager (3F) en for funktionære og en for alm. kontoransatte i faste stillinger.
Grundet forsikringer mm. bruger vi aldrig folk under 18 år på lageret (mit område) og der er kun nogle få under 18 år i forskellige administative stillinger (statestik mm).
Da det er en transportvirksomhed så har vi rigtig mange Kg. at gøre godt med hver dag. Straks der er nogle der klager over noget bliver dette taget op på vores ugentlige driftsmøder hvor der bliver taget referat som bliver sat op på en tavlle så alle medarbejdere kan se hvad der er blevet diskuteret.
Vores sikkerhedsudvalgsmåder som holdes min. 4 gange om året er ugså underlagt referat og disse bliver max 2 dage efter mådet også hængt op så alle kan se hvad vi laver.

Åbenhed omkring arbejdsskader og dårlige arbejdeforhold er i min tankegang den eneste fornuftige måde at køre en forretning med mange ansatte på. Mine chefer bliver på den måde nød til at følge op på hvert eneste punkt vi har på dagsordnen og alle disse ting (som ikke koster virksomheden en krone andet end tid) tiltrækker absolut beder kvalificerede mandskab end en Adm. der holder kortene lukket eller meget tæt på hånden.

Med alt dette så håber jeg virkelig at det kan hjælpe jer alle at det er en IT virksomhed i jobber i.
Nogle af alle SHG´s kunder vil uden tvivl komme fra hardcore nørder der ikke KUN sætter prisen højest, og forøvrigt er ganske gode til at bruge et keyboard og advare andre om de de forhold i kører under. Så derfor kan mit råd til jer KUN blive at holde fast på jeres krav og derefter få 3F på banen hurtigst muligt!!!

Held og lykke

//Beach

Anonym sagde ...
Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.
Anonym sagde ...

Jeg kan som gammel SHG lagermedarbejder sagtens sætte mig ind i de forhold I beskriver.
De fleste af jeres kritikpunkter eksisterede også for adskillige år siden, og det er sørgeligt at se hvordan det slider medarbejderne op .
Jeg tror mange har en drengedrøm om at arbejde i SHG. Det er bare ærveligt at SHG kan "udnytte" dette og have en høj udskiftning blandt lagermedarbejderne.

Held og lykke med jeres sag, jeg håber virkelig at SHG kan blive en god fremtidlig arbejdesplads.

Anonym sagde ...

Flot skrevet blog, der sagligt beskriver forholdene hos SHG, der naturligvis er helt uacceptable. Jeg vil i fremtiden gå uden om SHG, indtil der kommer en afklaring, og jeg vil anbefale mine samarbejdspartnere det samme. Held og lykke med arbejdskampen!

Anonym sagde ...

Har hermed afbestilt fladskærm og div. i sympati med jer. at lønnen ikke kommer til tiden er direkte uacceptabelt. Hold ved folkens og Kæmp.


@ Casper

Anonym sagde ...

I har glemt at nævne at man som lagermedarbejder ikke er tvunget brug af sikkerhedssko. De ser godt nok grimme ud osv. Men de tager tilgengæld meget af hvis en af de tungere vare falder ned på fødderne.
Mange render rundt i tynde tennissko hvilket ikke hjælper meget hvis et man bliver ramt af en af de større vare.

Anonym sagde ...

Har også altid troet at SHG.dk var en af de bedste netbutikker, men efter at have læse denne blog bakker jeg 100% op om jeres kamp. Afbestiller min ordre og boycutter SHG.dk til der kommer andre boller på suppen!

Anonym sagde ...

Nej altså...
Hvad med at invitere ledelsen ned på en arbejdsag så de selv kan se hvilke problemer i slås med til dagligt - det må da kunne få øjnene op for problemerne!!!
Handler i forvejen ikke hos shg, da jeg hellere vil betale 10 kr. mere for et bundkort og det så kommer helskindet frem....

Unknown sagde ...

Jeg har arbejdet en måneds tid hos SHG i foråret, inden jeg fandt et andet arbejde. Jeg giver de strejkende min fulde støtte og kan skrive under på alle deres kritikpunkter!

Ta' dig sammen Thomas Falborg og gør dit arbejde ordentligt. Det er nogle mennesker, der har gået og knoklet i firmaet, der strejker. Og som jeg kan forstå, er det fordi de gerne vil være i firmaet de strejker (ellers ville de finde et andet arbejde). Derfor nogle engagerede og loyale MEDarbejdere du har. Så vær dog lydhør og imødekommende overfor deres krav og kritik. Det er nogle små ting, der nemt kan løses, og som burde løses. Du vil få nogle gladere ansatte og en bedre service overfor kunderne og dermed større omsætning. Det er dig der er administrerende direktør, så gør dit job i stedet for at kaste med mudder og forværre konflikten.

Anonym sagde ...

DEt er virkelig underligt at selv tilsyneladende moderne virksomheder som shg, IKKE har opdaget at de får en meget bedre arbejdsplads ved at behandle deres folk ordentligt. De kan oven i købet tjene penge på det. Se TDC der havde SÅ travlt med at fyre folk. Nu kan de ingen få og deres kunder klager over manglende service. Føg shg
Michael Christensen Beder

Anonym sagde ...

Ah.. rolig nu. De fleste af problemerne burde kunne løses relativt simpelt - Det er måske lidt overdrevet at bruge argumenter som at "vi har mistet vores elefantfod og sækkevogn - derfor strejker vi"... Det burde ikke være jordens største udgift at få genindkøbt dette....

Gustav sagde ...

Føj for den lede.
krydser fingre for jer og skifter forhandler.

Anonym sagde ...

"Ah.. rolig nu. De fleste af problemerne burde kunne løses relativt simpelt - Det er måske lidt overdrevet at bruge argumenter som at "vi har mistet vores elefantfod og sækkevogn - derfor strejker vi"... Det burde ikke være jordens største udgift at få genindkøbt dette...."

Som du selv siger, det BURDE ikke være jordens største udgift... Men det ser det åbenbart ud til at være når man ikke kan få en?

Anonym sagde ...

Ja, formentlig sa det er